Tidernas sportfiaskon....

Många sportsliga idrottsfiaskon har jag fått uppleva genom åren, och då pratar jag enbart om dem inom kamratgänget.....I detta inlägg kommer vi att ta upp några av de mest klassiska vi minns.....Beskriva kort vad som hände, och vilken påverkan fiaskot i sig hade på hela situationen.....Vi presenterar här fem av vår tids största sportfiaskon!!

1. Innecup i fotboll under lördagen med Yxhult nån gång för 5-6 år sen.....Plötsligt kommer Bäck haltande mot avbytarbänken, han har uppenbarligen fått sig en smäll på benet.....Bäck känner direkt att det är illa och vill bryta matchen, men den legendariske materielaren i Yxhult Stisse vägrar låta Bäck bryta och tvingar in han på planen igen......Bäck klarar dock endast av spel i några sekunder innan han håller på att svimma av smärta.....

....Det visar sig två dagar senare att han har brutit benet och han tvingades naturligtvis avbryta turneringen.....Den legendariske materialen Stisse är dock skeptisk istället för hjälp och omtänksam när Bäck åker iväg med två matcher kvar att spela, Stisse muttrar misstänksamt inför hela laget " Nu ska han hem och supa den där Bäck ".....Det går inte att missa det fantastiskt roliga i denna situation, Bäck bröt benet och höll på att svimma av smärta......Trots det så möttes han av hånfulla och misstänksamma kommentarer av den legendariska materialen Stisse....Johan Bäcks och Stisses relation blev sig aldrig lik igen efter denna händelse!!



Kommentar : Johan Bäck (I grön tröja på denna bild) lyckades inte övertyga Stisse om att han skadat sig så illa att han inte kunde fortsätta trots att han brutit benet!!

2. Jonas Sandberg gjorde sin andra (Och sista?) boxningsmatch i Katrineholm för några år sen.....Jag och Johan Bäck reste dit för att stötta Sandberg och när vi såg motståndet, en liten pizzaturk som var större på bredden än på längden blev vi övertygade om att Sandberg skulle vinna....

...Drygt tio minuter senare är situationen en annan.....Sandberg hänger med dimmiga ögon på ringrepen samtidigt som den feta lilla pizzaturken matar in slag efter slag mot han inför en blodtörstig publik som till 97 % håller på pizzaturken...

...I matchens sista sekunder när det ser ut som Sandberg håller på att svimma får vi för första gången ögonkontakt med han......Han söker tröst och råd i våra blickar - Vårt svar är att börja skratta han i ansiktet....Kort därefter bryter domaren matchen.....Det kändes på förhand som att Sandberg skulle kunna slå den här liraren om han så enbart använde vänsterarmen, men summa summarum är att han inte ens lyckas stå matchen ut......På vägen hem från Katrineholm åker Bäck och jag förbi en bensinmack där vi ser att Sandberg står och tankar.....Normalt sett borde vi kanske stannat och gått ut och snackat lite....Allt vi gör nu är att samtidigt säga fy fan, skaka på huvudet och åka vidare......Vi ansåg inte att Jonas Sandberg förtjänade mer av vår tid denna dag efter denna händelse!!



Kommentar : J. Sandbergs (I mitten här ), egen boxningskarriär tog slut en mulen vårlördag mot en liten fet pizzaturk i Katrineholm!!

3. Badmintonturnering anordnad i parken utanför där jag bor förra sommaren....Av drygt åtta deltagare är det jag och Fiske Fredrik som dragit längsta strået och gör upp i finalen......Psykningarna har haglat under hela turneringen, men det värsta är kvar än...

...Det är sidbyte och jag känner att jag måste lätta på blåsan, men istället för att gå iväg så tas psykningarna till en helt ny nivå när jag väljer att urinera precis utanför Fiske Fredriks nya planhalva.....Fiske Fredrik får panik och vägrar spela vidare, det blir uppror bland publiken.....Vissa vill döma mig till segrare för Fiske Fredrik bröt och vissa vill se Fiske Fredrik som vinnare och diska mig.....Minns inte vem som fick segern, men så här i efterhand kan jag väl medge att det var en psykning som gick över gränsen!!



4. Sveriges största pingistävling anordnas i Örebro och heter Safirs Internationella.....I denna tävling deltog för drygt 15 år sen Fredrik "Puskas" Jakobsson.....Jag var där och tittade och jag glömmer det aldrig.....Inför fullsatta läktare mitt i stora hallen spelade Puskas mot en superbjässe som var så fet att han knappt kunde röra sig.....

....Han måste vägt minst 200 kg......Trots detta så visade sig SuperBjässen vara svårhanterlig i pingishagen.....Trots att han var så fet att han nätt och jämnt kunde röra sig så piskade han upp Puskas ordentligt.....Puskas såg genuint chockad ut, var blek i ansiktet, slog ut med armarna och sökte ögonkontakt med alla klubbmedlemmar från AGA Pingis som satt och tittade på från läktaren....

...Dem vägrade dock möta Puskas blickar, faktum är att alla såg ut att skämmas över att känna Puskas.....Jag har nästan aldrig mått så bra som i denna stund, det var ren och skär lycka som rörde sig i min själ när jag såg hur plågad Puskas såg ut när det var som värst......Nu lyckades Puskas vända och vinna den här matchen till slut, men grejen var ändå att han var millimeter från att få stryk av en superbjässe som knappt kunde röra sig.....Det var en ovärderlig stund du bjöd på här Puskas!!



5. För första gången anordnas Noren Ping Pong Show drygt 3 år bakåt i tiden......Arrangör är Micke Noren själv och han skräder inte orden inför cupen när han berättar om sin forna pingiskarriär.....Man får bilden av att Noren varit en, om inte supertalang, så alla fall väldigt duktig spelare när han höll på...

...Noren går därför in i turneringen som en av förhandsfavoriterna då nästan alla andra deltagare aldrig spelat pingis aktivt och många knappt hållt i ett rack överhuvudtaget.....

...Vi hoppar fram nån timma.....Alla har spelat sina matcher, en av deltagarna är dock ensam om att vara utan vinst - Denne deltagare är ingen mindre än Mikael Noren.....

....Det är ett favoritfall och en floppinsats så det dammar om det....Noren har fullständigt skämt ut sig och som enda deltagare i turneringen inte lyckats vinna en enda match.....Det var många som fick svårt att ta det Mikael Noren säger på allvar efter denna, för honom, katastrofala dag!!

Det var fem av de värsta fiaskona jag minns alla fall, totalt olika episoder och tidsepoker men med den gemensamma nämnaren att de kan kategoriseras som fiaskon....Ge gärna er syn på vilken ni tycker är värst eller om ni har nån egen ni vill nämna...../ A. Björk....


Kommentarer
Postat av: Noren

Björk jag van 2st matcher!! Mot Ehn och Andre... (börjar tröttna på att läsa massa osaningar)

2011-09-22 @ 23:38:16
Postat av: Anders

Det var inte vad jag och mina källor minns att du gjorde första året....Du måste blandat ihop det med kommande år!!

2011-09-23 @ 08:58:44
Postat av: Noren

Nej kommande år van jag 3st!!! rätt ska va rätt...

2011-09-23 @ 14:01:50
Postat av: Bäck

Det är bra Noren, stå på dig!

Och Anders, har du slarvat i din research?

F ö väldigt lite kommentarer ang dessa fiaskon!

2011-09-27 @ 11:35:19
Postat av: Jocke (mr 80-tal)

Jag tycker att det största fiaskot är att det inte blev nån ping pong show i vintras, för övrigt tycker jag att den högt upphaussade Noren föll tungt mot mej de 2 åren jag har vart med trots att jag som bekant var halvskadad för 2 år sedan, vad har du att säja om det Björk?

2011-09-27 @ 18:02:34
Postat av: Anders

Jo Micke må vara kung på Fryken, men när det kommer till Noren Ping Pong Show så är han utan tvekan den största floppen sett över turneringens historia.....Jag vet inte varför det inte blev nån turnering i år, ju äldre vi blir ju mindre kul ska vi tydligen ha...

2011-09-27 @ 23:20:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback