Den galne juggegrannen....

Alla har vi haft grannar som vi  minns med glädje eller fasa......Hur jag minns den galne juggegrannen är svårt att sätta ord på, men utan tvekan minns jag honom väl....

Första gången jag såg den galne juggegrannen var under en lördagskväll för två somrar sen......Jag och Bäck satt på min balkong och njöt av några goda drinkar när juggegrannen dök upp nedanför balkongen från ingenstans...Juggegrannen bar arbetskläder och såg riktigt sliten ut där han stod med sin hund i kopplet......Vi hälsade på honom och bjöd in honom, eller om det var den galne Juggegrannen som bjöd in sig själv, minns inte riktigt....

...Till en början var den galne juggegrannen trevlig, men det tog inte lång tid innan man hade läst mellan raderna att det här var en kille som hade några lik i garderoben....



Den galne Juggegrannen hade en grävmaskinsfirma och han jobbade konstant....Vissa dagar kunde han åka kl 7 på morgonen och komma tillbaka elva på kvällen.....Jag började fundera på varför han jobbade så otroligt mycket, det var nästan som han behövde dra in pengar till nåt?

Jag hade nyss avslutat min fritidsledarutbildning och skulle sommarjobba på nåt ställe som dock blev inställt i sista sekunden.....Så plötsligt men mindre lustigt stod jag arbetslös.....Det var i denna veva jag tog kontakt med Kumlanytt och jag följde även med den galne juggegrannen några gånger för att hjälpa honom när han jobbade...

....Första gången när vi åkte bil dit vi skulle hamnade vi bakom en kriminalvårdsbil......Den galne juggegrannen blev som tokig bara av att se kriminalbilen och åkte upp i häcken på den och började tuta vildsint och svära på juggespråket innan han körde om.....Jag satt bredvid och började alltmer fundera på vem den galne juggegrannen var egentligen...

...Efter att ha jobbat åt Den galne Juggegrannen 3 dagar, och fått betalt för den första bara, så ville jag naturligtvis inte fortsätta jobba åt han......Jag försökte undvika han och stämningen mellan oss blev spänd......Juggegrannen var otroligt bullrig och stor som ett hus, lägg därtill att han hade en kvinna som var tunn som en fiolsträng, en kvinna som dessutom knappt vågade säga ett ord eller lämna lägeheten...



Den galne Juggegrannen hade lite samvete dock, en av de sista gånger vi träffades och jag visade med all tydlighet att jag inte ville prata med han så kom han fram och sa att jag skulle få mina pengar med skamsen blick...

...Det var den sista gången jag såg Den galne Juggegrannen, efter det var det dags för hans rättegång som det även stod en hel del i tidningen om.....Den galne juggegrannen dömdes till 5,5 års fängelse för att ha gjort inbrott i sin tidigare grannes lägenhet och sen återvänt för att tända eld på lägenheten för att undanröja bevis......Tyvärr råkade han bränna ner hela portuppgången och dömdes för inbrott och mordbrand...

...Jag funderar på hur Den galne Juggegrannen har det nu för tiden och vart han sitter.....Var han är är så var han en granne jag med all säkerhet aldrig kommer glömma!!

Det ryktas.....Att det går sädär med mitt lägenhetsletande i Örebro, att det ska vara så himla svårt och hitta nåt!!

Det ryktas.....Att mina nerver inte räckte till när det för en gångs skull kom ner lite nära och kära och kollade på pingiskorpen i fredag, jag gjorde en krampaktig insats mot farsan och fick stryk av han för första gången på flera år!!

Det ryktas.....Att Viktoria blev skakad då en fet gubbe i 60 års åldern skrek fitta efter att han förlorat en poäng i pingiskorpen!!

Det ryktas....Att jag ska interjuva Stefan Klemetz, en av landets kändaste sportankare, i radio på fredag.....Det ska bli en ära!!

Det ryktas.....Att Noren blev upprörd då Sandberg fick panik och bråttom hem för att "ta hand om familjen" efter att vi sett Sverige-Holland ihop!!

Det ryktas.....Att Loden slog Berg i Lidingöloppet trots att han gick under en halvmil!!

Det ryktas.....Att jag klippt ur 4 olika kuponger ur NA för att träna gratis på Enjoy!!

Nu ska jag hem till mina föräldrar och kolla Manchester-derbyt....Har ingenting planerat idag förutom att ta det lugnt och det känns hur skönt som helst / A.Björk


Kommentarer
Postat av: Bäck

Jag kan bara hålla med om att denne granne något alldeles specielt. En person jag inte heller kommer glömma bort i första taget.



En väldigt trevlig typ men samtidigt väldigt olustig och 100% opålitlig. En person man helst inte har i sin närhet över huvudtaget.



Ps. Jag tror inte ens vi pratade med honom innan vi hörde dörren öppnas och sedan stod han vid barbordet i vardagsrummet. Det var första gången jag såg honom och det första jag sa till honom har jag för mig var "vem är du och vad gör du här?".

2011-10-23 @ 19:18:14
Postat av: Anders

Jo nu när du säger det så börjar mitt minne framkalla samma bild.....Fy fan....

2011-10-23 @ 23:36:50
Postat av: Bäck

Hade inte inte någon form av alkohol i handen ?



Fråga 1. Kan du erinra vad det kan ha varit?

Fråga 2. Hade han börjat dricka redan på jobbet iom att han kom direkt därifrån som det verkade (men tanke på kläderna) ?

2011-10-24 @ 09:16:53
Postat av: Anders

Fråga 1 kan jag inte uttala mig om....Fråga 2 kan jag ge ett klart och rungande JA på.....Den galne juggegrannen hade inte många spärrar och att supa på jobbet var inget av hans värre lagbrott vågar jag lova...



...Dessutom levde Den galne juggegrannen efter devisen att " när vi juggar festar så gör vi det 3 dar i rad"......Något vi även fick bevis på denna sommar...

2011-10-24 @ 10:30:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback