När jag föll för AIK!!

Vad är det som gör att man tar ett speciellt lag till sitt hjärta egentligen??......Oftast är det triviala tillfälligheter som ligger bakom från början att man fastnar för ett lag.....Saker som att man tycker de har tuffa tröjor, favoritspelaren håller till där, att det är bra stämning på läktaren.....Eller helt enkelt att man började hålla på dem när man var liten , av en anledning man inte ens minns, och sen har det hängt i....

För min del kan jag inte peka på nån speciell tidpunkt när jag föll för AIK, utan det var en stigande känsla för klubben som utvecklades mer år för år......Jag har alltid varit " Smyg AIK:are "......Jag minns att jag höll på dem redan 1991 eller 1992 när jag såg dem inne på Eyravallen mot ÖSK, jag höll på dem i smyg utan att erkänna nåt för nån.....Förmodligen ville jag inte ens erkänna för mig själv....



Jag kan inte peka på en uteslutande sak som gjorde att jag fattade tycke för AIK då......Men jag minns att jag tyckte de hade riktigt tuffa tröjor ( och det tycker jag än idag ), dessutom gillade jag namnet AIK.....Det var ett kort och starkt namn.....Inga onödiga utsvävningar, tre stora bokstäver bara ....AIK....det behövdes inte mer.......Dessutom får jag inte glömma att nämna fansen, jag skulle ljuga om jag sa att inte fansen var en av de stora anledningarna till att jag föll för AIK......Det är inget jag skäms över att säga, AIK har fantastiska och högljudda fans och jag är nog inte den enda dem charmat genom åren..

Mellan åren  1991- 1998 var jag alltså en Smyg AIK:are.....Året 1999 spelade AIK i Champions League och man inledde med att sånär besegra Barcelona på hemmaplan.....Den kedjerökande jugoslaviska trollgubben Nebosja " Nebo "Novakovic gjorde 1-0 till AIK med drygt 20 min kvar genom en oerhört vacker loob och Råsunda fullständigt exploderade.....Tyvärr vände Barca och vann med 2-1 efter ett felaktigt mål på övertid och den legendariske skotske tränaren Stuart Baxter skällde ut domaren med sitt klassiska " This is not amateur football, its fucking Champions League "

AIK var vid denna tidpunkt ett lag som kryllade av profiler.....Nebo, den jättelika negern Pascal Simpson på topp, stenhårda evighetsmaskinerna Krister Nordin och Johan Mjällby på mittfältet och talangfulle Olof Mellberg i backlinjen för att nämna några......Mitt AIK- hjärta växte under denna era ytterligare...



Det var nån jävla match , kan det ha varit 2004 eller nåt, som AIK kvitterade på övertid mot Djurgården till 3-3 , genom en för övrigt rätt misslyckad spelare som hette SAmuel Ayorinde.....Men jag minns alla fall väl vilket glädjerus jag drabbades efter den kvitteringen och efter den matchen kunde jag inte/ ville jag inte lura mig själv längre, det var bara att kliva ut och erkänna......Jag är AIK i själ och hjärta!!

Min gode vän Jonas Sandberg  ( på bilden ) är min trogne AIK-Broder.....Jag har sett han riktigt arg endast ett fåtal gånger och alltid har det då liggat bakom att jag retat upp han och kallat han för en kass supporter.....Men det faktum att han då blivit förbannad bevisar bara att han har starka känslor för AIK....I år hoppas jag att vi kan åka på fler matcher än de 2 vi var på förra året..

Favoritspelare : Kenny " Millwall " Pavey!!

Var jag tror vi hamnar i år : Plats 3-6!!

Vad jag anser om de " så kallade hån " jag utsätts för med jämna mellanrum : Bryr mig inte nämnvärt...Jag vet själv vad jag har för känslor för AIK och det är det som är det viktiga!!



Pascal Simpson!!



Zigge Zagge!!



Lite skillnad från Västra Stå...


Klockan är 00:05, jag skulle gärna skriva vidare om mina känslor och tankar om AIK, men faktum är att jag har en läxa till imorgon som jag inte känner mig allt för inövad på så är väl god tid att börja lära sig den.....Vi ska gestalta karraktärer ur böcker vi läst och jag ska gestalta nån som genomfört en gruppvåldtäkt....Det känns verkligen hur bra som helst......Sparka, slå AIK!!


Kommentarer
Postat av: Svart Vitt

Anders är det sant att du sålde en falsk biljett till en aikare?

2011-03-09 @ 16:44:29
Postat av: Anders

Ja det är sant. Det blev en kollision mellan två av mina olika sidor och den personlighet som tog överhanden just vid detta tillfälle var överlevaren, som är en person som försöker utnyttja samhället till max vid varje givet tillfälle och om det nån gång skulle innebära att gå över lagen får det vara så.



Inget av mina stoltaste ögonblick, men livet är ett spel, i efterhand kan jag dock känna viss ånger för denna händelse.

2011-03-09 @ 17:48:06
Postat av: Bäck

Jag valde att inte läsa inlägget.

När jag läst överskriften vände det sig i magen !

2011-03-10 @ 16:21:55
Postat av: Anders

Det glädjer mig att höra Johan...

2011-03-10 @ 20:18:56
Postat av: Bäck

Överskriften i kombination med bilden föreställande dig Anders nyvaken, halvnaken och med an aik halsduk runt halsen gör att man tappar hoppet om livet !

Begreppet estniskt gatubarn har aldrig varit mer tydligt!

Sen när man scrollar ner för att kommentera eländet och ser Jonas Sandberg med sitt karakteristiska helskägg hållande en aik flagga gör att det vänder sig i magen.



Man får väl dock vara glad för eran skull att ni håller er innomhus och smyger framför tv:n (läs text-tvn i Sandbergs fall) med erat aik supportande och inte skämmer ut er ute bland folk!

2011-03-12 @ 13:40:57
Postat av: Anders

Det är kul att du synpunkter på detta Johan....Nu är det så att jag väljer att inte kommentera dina synpunkter i detta fall....Men välkommen åter...

2011-03-12 @ 23:51:47
Postat av: Klingen

Jag förstår Anders att du inte vill kommentera...För ni blir ägda av Bäck!!!Hahahahahahahahhahahahahahaha

Kan inge mer en att hålla med han såååå rätt har han i sina punkter om dig & Jonas!!!Det bästa på länge som har skrivits i denna blogg!!!!

2011-03-13 @ 00:25:56
Postat av: Anders

Men snälla lilla Johan Klingberg, sansa dig nu för allas skull.....Vill du tycka att " vi " blir ägda av Bäck får du väl tycka det då, jag känner alla fall inte att jag blivit ägd på nåt sätt.....Jag orkade bara inte svara bara ännu en gång på en diskussion vi redan haft 50 gånger!!



2011-03-13 @ 02:51:51
Postat av: Klingen

Som sagt du har inge att säga!!!Suveränt tycker ja det är..Rätta ordet ÄGD!!!!Han tystar dig så det dammar om det...HAhahahaha

2011-03-13 @ 14:42:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback