Mitt dolda handikapp...

När jag var 10 existerade det inte....När jag var 15 existerade det inte.....När jag var 20 existerade det inte.....När jag var 25 existerade det till viss grad och idag är det värre än någonsin.....Det som stundtals gör mitt liv till en pina.....Mitt dolda handikapp...

...Jag vet inte hur jag ska förklara vad det är för nåt egentligen, för jag vet inte ens själv vad det är, vad det beror på eller vad man ska göra åt det.....Inte heller verkar nån läkare veta nånting, ty jag har varit på 4 olika läkarbesök utan att kunna skönja minsta förbättring...Och jag vet inte precis när eller hur det började....Plötsligt var bara den här känslan där och sen dess har jag inte kunnat bli av med den...

...Mitt Problem = Jag kan knappt röra mig i det vardagliva livet utan att det börjar klia, sticka på kroppen.....Jag kan gå i normal takt, köra bil, prata i telefon, läsa, skriva för hand till exempel men gränsen mot vad jag kan och  inte kan göra är hårfin och jag har efter flera år lärt mig precis var den gränsen går......Några exempel : Skulle jag göra 1 armhävning börjar det klia/sticka, skulle jag bära en matkasse på några kilo skulle det börja klia/sticka.....Skulle jag göra en hastig rörelse med armen i luften skulle det börja klia/sticka



Det finns så otroligt mycket saker jag inte kan göra i det vardagliga livet, för gör jag minsta sak fel då börjar det sticka/klia direkt och jag kan inte koncentrera mig på nånting annat än just det.....Jag hamnar varje dag i massor av konstiga situationer där jag inte kan göra enkla saker för jag vet det skulle börja klia då....Det kan vara precis vad som helst...

....Igår när vi hade lektion i skolan kunde jag exempelvis inte vara med på nån lek som vi hade inför lektionen....Det var nåt simpelt att man skulle härma lärarens rörelser eller nåt, inte krävande på nåt sätt.....Men tillräckligt mycket för att jag visste innan att om jag var med så skulle det börja klia/sticka på hela kroppen.....Därför var jag inte med, men jag sa inte den riktiga anledningen utan jag slängde ur mig lite hastigt att jag måste gå på toa och lämnade klassrummet......För skulle jag säga den riktiga anledningen till att jag inte kunde vara med skulle alla bara titta på mig helt oförstående.....Jag har försökt förklara några gånger i liknande situationer, men det är liksom ingen ide för alla står bara med ett oförstående ansiktsutryck och tittar tillbaka på mig som om jag vore nån total idiot, och delvis förstår jag dem, jag skulle förmodligen göra detsamma om nån försökte förklara så som jag gjorde eftersom det låter helkonstigt....



Till helgen kommer Kumlanytts vårblad ut där jag skrivit 2 av artiklarna och dragit in merparten av annonserna....Men jag har kommit över ett ex redan nu och så här ser framsidan ut!!

Jag kan alltså knappt göra nånting utan att det börjar klia/sticka.....Något som gör att minst 50 % av alla jobb är uteslutna att söka, att jag knappt vill röra mig om jag är på fest utan sitter stel som en pinne rädd för att göra nån för hastig rörelse så det börjar klia/sticka.....Kan sällan leka med mina syskonbarn  så som jag skulle vilja för då skulle det börja klia/sticka direkt....

...Jag skrev sällan för visst kan jag röra mig som vem som helst om jag vill, det är ju inte så illa att jag är funktionshindrad.....Saken är bara att skulle jag göra nåt så skulle jag vara tvungen att duscha efteråt för att bli av med klådan och det är ju sällan nåt alternativ att gå och duscha faktiskt om man är hemma hos nån annan.....Så när jag exempelvis har spelat fotboll, eller varit ute och sprungit duschar jag ju ändå efteråt, men i de situationerna börjar det inte klia på samma sätt..........


...Något som därför gör att min gode vän Bäck tror att alltihopa är psykiskt och sitter i mitt huvud.......Att det inte kliar/sticker på hela kroppen utan bara är jag som inbillar mig......Detta mitt dolda handikapp hindrar mig enormt i mitt vardagliga liv, det finns så många saker i så många situationer jag inte kan/ vill göra på grund av det här.....Dem som känner mig riktigt bra vet även om att jag har de här problemen, men jag tycker stundtals det är pinsamt att förklara även för dem att jag inte kan göra simpla saker , som att lyfta en stol några meter, för då börjar det klia/sticka, eller öppna en flaska som sitter åt lite hårt......När det väl börjar klia/sticka kan jag inte koncentrera mig på nånting annat än just det, utan allt handlar då om att bli av med den känslan.....


....Jag minns inte när det var den här stickande känslan i min kropp tog över, men den har definitivt bidragit till att jag ofta tvingas vara en människa jag inte vill vara......Ofta försöker jag skämta bort det, men i ärligheten namn så är det inte så jävla kul alltså......Jag tror tyvärr inte att nån läkare nånsin kommer få reda på vad som är felet med mig.....Den slutsatsen kan jag dra efter att ha besökt 4 olika läkare som alla sett ut som frågetecken när jag berättat hur jag känner mig och de då sagt att de aldrig hört om något liknande.....Jag fattar inte vad det här beror på och ingen läkare verkar fatta vad det beror på.....Jag kommer nog få leva med den här konstiga känslan hela livet......Mitt dolda handikapp!!


Kommentarer
Postat av: TB

Du är säkert på att du inte är allergisk mot tvättmedlet du använder? Har du bytt sort? Har haft liknande problem....

2011-03-16 @ 07:55:07
Postat av: Anders

Jag har undersökt på en vårdcentral och tagit prover om jag var allergisk mot en mängd saker, men det var jag inte mot dem alla fall.....Tror dock inte jag kollat om jag är allergisk mot tvättmedlet på nåt sätt, kanske är värt att kolla upp...Vad har du haft för problem??

2011-03-16 @ 09:45:11
Postat av: Noren

Tja Anders!Hoppas att du kan bli kvitt dina problem då jag vet hur jobbigt du har det i vardagen... kan vara tvättmedlet som spökar

2011-03-16 @ 10:06:00
Postat av: Anders

Tack Micke och ha det kul i England, jag tror Mr 80 tal kan flippa ur så håll koll på han!!

2011-03-16 @ 10:24:11
Postat av: TB

Lite intressant att du skriver att problemen inte finns vid idrottande, då har man ju ofta kortbyxor och mindre kläder på sig...om det blir bättre efter dusch så kan det ju även tyda på att kläderna är inblandade. Kolla även så att tvättmaskinen sköljer kläderna ordentligt, kan vara en utnött variant som inte gör jobbet. Testa att köra med kläder som är helt nya alternativt tvättade av ngn annan en hel dag...med andra ord, laborera lite...finns även tvättmedel som är tillverkat för känsliga personer. Testa även att byta till ett snällare schampoo/tvål, typ Barnängen…Lycka till och blogga om utgången!

2011-03-16 @ 16:04:01
Postat av: Jocke (mr 80-tal)

Instämmer de andra prova parfymfria tvätt och sköljmedel.

Skulle jag flippa ur... hahahahahaha!! Noren ligger närmre till hands.

2011-03-16 @ 17:03:10
Postat av: Majbritt

Det ryktas att En Statoilanställd fick hjälpa Björk med att ladda på sin mobil med pengar.



Det ryktas att Samma Statoilanställda person bevittnade många såkallade 071 nummer i Björks telefonlista.

2011-03-16 @ 17:44:36
Postat av: Anders

Ska kolla upp det där med tvättmedel, men tror inte det har nåt med det att göra....Har provat flera olika tvättmedel och det blir samma resultat oavsett...Men tack för tipset, det uppskattas..



...Den statoilanställde var ju ingen mindre än du Majbritt, där stod du som en stor jävla grizzlybjörn och domderade bakom disken, mäktigt!!

2011-03-16 @ 18:25:22
Postat av: Puskas

Jocke och Micke är numera fullfjädrade medlemmar i Blades Business Crew. Deras råa hat har skapat en respekt utan nåde hos lokalbefolkningen här. Ikväll väntar dock lite försmak till morgondagen då tunga derbyt Chesterfield - Rotherham går av stapeln.

UP THE BLADES!

2011-03-18 @ 16:36:37
Postat av: Anders

Fy fan, jag tror risken är stor att Noren får panik och flippar ur....Det här är lite skillnad mot Västra Stå!!

2011-03-18 @ 20:06:27
Postat av: susanna

hej anders. det kan vara så som bäck säger att det inte är fysiskt, då tror jag det bästa är att gå och prata med någon. en psykolog tex. dom har säkert hört liknande från andra ska du se. det är nog vanligare än man kan tro. det har nog blivit en ond cirkel helt enkelt, du vet att det kommer att klia o sticka vid vissa situationer och då blir du nervös, nervositeten i sin tur leder säkert till denna känsla. Det är klart att du ska få hjälp med detta, om ingen läkare kan hjälpa dig fysiskt så finns det ju somsagt annan hjälp att få. inget att skämmas för alls! det är fler än vad man tror som tar hjälp hos psykolog/kurator för diverse stora eller små saker. kram!

2011-03-19 @ 23:59:07
Postat av: Anders

Ja tack Susanna, men jag tror faktiskt inte att det är det som är problemet, kan omöjligt tänka mig det.....Men känner mig å andra sidan rätt håglös med för har provat allt möjligt under flera år nu, men inget har bidragit till det bättre!!

2011-03-20 @ 14:59:35
Postat av: Bäck

Vi får helt enkelt gå ut med detta i dagspressen !

Någon borde ju känna igen symptomen, och kanske tom har blivit botad.

Har du någon bra bild på dig Anders? Någon som kanske skulla passa på löpsedeln för tex Aftonbladet ?



Nej men jag tror precis som Susanna så som hon beskriver det.

Att du kanske ställer in dig på att det börjar klia i vissa situationer, och då blir du nervös och kanske varm och börjar svettas en aning vilket gör att det börjar klia och att det känns allmänt olustigt (tex i kombination med torr hud?)



Det kanske blir som en lista som du bara fyller på med saker du inte "kan" göra ?



Tex "om jag inte kan flytta denna stolen, då borde jag ju inte kunna lyfta den där saken heller" och så blir det så när du väl försöker, för att du är inställd på att så skall ske?



Angående tvättmedel så har jag själv känt av det när jag var yngre och det kliar direkt när man tar på sig plagget i fråga (jag hade ingen direkt koll på mängden tvättmedel man skall använda och överdoserade), och inte bara när man tex tar i?



Men däremot kanske man blir känsligare när man blir varm och stressad exempelvis och porerna öppnas ? Jag vet inte jag....

2011-03-20 @ 15:30:27
Postat av: Anders

Ja Johan, du om någon borde ju veta vilket helvete jag har ibland....Ofta försöker vi skratta bort det, men i ärlighetens namn är det inte något kul alls.....Vet inte hur många kvällar exempelvis vi suttit och laddat för utgång och jag tvingats duscha 2-3 gånger innan och göra mig iordning igen pga anledningar som är helt sjuka.....



...Men har svårt att tro att det bara är inbillning, i så fall skulle ju jag vara sjuk i huvet??



Kan bara säga att mitt liv skulle förändras otroligt mycket om det här försvann....Som det är nu så har jag det i bakhuvet precis hela tiden!!

2011-03-20 @ 21:11:41
Postat av: susanna

prova iaf neutral tvättmedel och sköljmedel, finns på ica. och se till att smörja in dig ofta med parfymfri lotion för torr hy, det kan ju hjälpa. värt att testa iaf!

2011-03-21 @ 11:30:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback