Bloggen granskar.

I drygt 15 år har Mattias Gilde varit som ett spöke för mig vid kortbordet.....Det spelar ingen roll vilket spel vi spelar eller vilken plats vi är på - Mattias Gilde lyckas alltid, med betoning på ALLTID knäcka mig ändå...

...Det har blivit så förutsägbart att han kommer knäcka mig när vi spelar att det numer mest känns parodiskt, för egen del är jag övertygad om att högre makter är inblandade, det är svårt att tro nåt annat när man vet hur vår historia vid kortbordet ser ut....Denna upplaga av bloggen granskar låter dels mig komma till tals, dessutom självklart Mattias Gilde, men även min gamle vän Jonas Greider som var med vid kortborden för 15 år sen....Tillsammans försöker vi ge svar på varför förhållandet när det gäller kort mellan Gilde och mig ser ut som det gör??.....Om det är en trend som någonsin kommer brytas......Och om det verkligen är högre makter inblandade??



Kommentar : Mattias Gilde, här längst till höger, kontaktas under Torsdagskvällen på telefon för att ge sin syn på saken och den första frågan handlar om hur han ser på sig själv som kortspelare...


- Gäller det mot kompisar är jag riktigt bra, det är där jag vinner alla mina pengar....Men på högre nivå är jag ganska medioker!!

Vad har du att säga om Anders Björk som kortspelare?

- Det är min favoritspelare, det är som att stjäla godis från småbarn säger Gilde och man hör på hans röst hur det lyser i ögonen på fanskapet samtidigt som han skrattar dovt...


Vad säger du om kortförhållandet mellan oss historiskt sett?

- Jag tar det inte på allvar, jag tror du tar det på mycket större allvar....Du går alltid in med inställningen att jag ska knäckas och det tror jag du förlorar på....Men det är skönt att ha skaffat sig en sån respekt att nån tror att det handlar om högre makter!!


Vilken är den skönaste gången du knäckt Anders Björk?

- Det måste vara turneringen hemma hos mig när du gick all in med dam-dam och jag synade med ess-tio och det kom tre ess på floppen...


....Ja denna kväll säger egentligen allt om förhållandet Gilde/Björk när det gäller kort......Det var vi två kvar i final och vi hade ungefär lika mycket i marker...Vinnaren skulle en 500-hundring medan tvåan skulle få 100 kr, men pengarna var inte de viktiga här....Det var det psykologiska att jag äntligen såg chansen att knäcka Gilde, jag minns att jag blev nöjd när Gilde synade mitt par i damer för jag var då klar favorit....

....Inför floppen satt jag och intalade mig själv att ta det lugnt om det skulle komma ett ess för i bakhuvet visste jag att så skulle bli fallet....Floppen kom och den var Ess - Ess - Ess........


Minuten efteråt minns jag bara vagt.....Jag vet att jag mer eller mindre tappade hörseln och började känna mig yr, samtidigt som jag såg Gilde stå framför mig och snärta hårt mot mig med handen, det kändes som det gick i slow motion......Jag tror allvarligt talat att jag den kvällen var nära att få en mindre hjärtattack, det blev för mycket helt enkelt....Det blev för uppenbart och tydligjort att högre makter till varje pris vill se Gilde knäcka mig...

....Jonas Greider är en gammal vän som var med och spelade kort redan för 15 år sen ihop med Gilde och mig.....Jonas Greider flyttade som ung till Småland för att gå hockeygymnasiet i Vetlanda, efter skoltiden blev han kvar i de smålänska skogarna och han bor numer i Nässjö.....Vi ringde upp Greider för att få höra hans synpunkter...




- Jag har en bild framför mig där du sitter uppgiven och slår ut med armarna, samtidigt som Gilde står upp och snärtar mot dig och trycker ner dig med ord....Det är den bilden jag ser när jag tänker på er!!

Tror du nån gång att den här trenden kommer brytas?

- Jag vet ju inte riktigt hur de senaste 15 åren sett ut...Vi försökte ju med alla medel redan då att knäcka han, även oschysta, men inte ens det gick ju så jag måste nog säga det är en bestående trend!!

Tror du som Anders Björk att det är högre makter inblandade?

- Han är ju inte övermäktig, det är ju många som slagit han genom åren...Men just mellan er tror jag nästan att det är nåt övernaturligt, nån sorts förbannelse....Eller så är Gilde en riktig jävla fuskare, det är ju svårt att tro om man kollar på hans korvfingrar.....Och han ser ju inte alltför rapp ut, men det gäller att vrida och vända på varje sten!!

Imorgon kommer vi mötas vid kortbordet igen, vem håller du på och varför?

- Jonas Greider blir tyst och mumlar försiktigt för sig själv några sekunder....Sen spricker hans äkta känslor igenom och han säger i upphetsad ton - Gilde, mest för att få vara med om den här upplevelsen och se din uppgivenhet och bitterhet kombinerat med hans sanna lycka....Att få se han knäcka dig är obetalbart!!


Slutsats : Imorgon är det alltså dags igen för kortspel hemma hos Gilde....Det var ett tag sen nu och jag har försökt intala mig att det kanske har vänt.....Men efter 15 års terror vid kortbordet så borde jag veta vad som väntar...Visst är Gilde en bättre kortspelare än mig, men inte så otroligt mycket bättre som hans statistik är mot mig.....Den är helt sinnesjuk och det känns i stort sett omöjligt att besgra Gilde trots att vi möts på samma villkor......Vi får se imorgon om det går som det alltid brukar göra eller om trenden efter mer än 15 år nu äntligen har vänt!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback