Hockey före fotboll!!

Igår så var jag och kollade när serieledande Vita Hästen gästade Kumla och vann med 1-5.....Helt klart några mål för mycket, jag drog efter andra perioden när det stod 1-4, men då hade det lika gärna kunnat stå 3-3....Men Vita Hästen leder serien och då är det knappast en tillfällighet att man har stolpe in, lagen som ligger itopp har som regel alltid det annars skulle de inte leda serien......Vill dock inte påstå att de vann oförtjänt, visserligen var spelet ganska jämnt, men Vita Hästen kändes betydligt starkare och hetare framför båda målen...

Har varit och kollat på 3 matcher i rad nu med Kumla Hockey, det känns som mitt intresse för dem börjat stiga igen efter att han varit nästintill obefintligt några år......Mycket är sig likt nere i BOB-hallen när man åker dit för match ( Vet om att det inte hetat BOB-Hallen på 10 år, men jag kommer nog alltid kalla den för BOB-Hallen, likväl som jag alltid kommer kalla ICA Maxi för Kvantum )

Hockeyfarsor i 40 års åldern med klubbjacka, Chipsgängsledaren och hans miserabla crew gastande från samma plats som 15 år sen, hockey ungdomar i mysbrallor och för stora mössor.....Vissa saker förändras aldrig.....När Kumla var på topp var det dock ofta lapp på luckan och runt 800-1000 personer i den trånga isladan, igår var det 250 där....Rätt dåligt faktiskt.....Jag ljög och sa att jag skulle skriva om matchen och visade upp en legitmation från Kumlanytt.....Jag skulle inte skriva om matchen, jag ansåg bara att jag var värd att komma in gratis och det fick jag också.....På senare år har jag känt ganska klart att jag tycker det är roligare att kolla på hockey än fotboll.....Främst på TV, där är det stor skillnad. Jag har svårt att orka mig igenom exempelvis en genomsnittlig Premier League match, men en normal Elitseriematch fixar jag utan problem....Jag provade aldrig på hockey själv, förmodligen beror det på att jag växte upp i en familj där ingen hade någon som helst anknytning till hockey, däremot var banden till fotboll och pingis starka. Ibland har jag kännt det var tråkigt att jag aldrig provade på hockey.



Klassikern.

Vilket år kan det ha varit 2000, 2001, nåt i den stilen. Kumla hade alla fall ett riktigt bra lag i hockeyn och på den här tiden så vill jag minnas att det inte fanns någon allsvenska, utan det var 2 olika allsvenska serier som var under Elitserien. Vill inte påstå att Kumla var nära Elitserien, men drömmen fanns ju alla fall där. Vi hade ett bra lag den här säsongen, riktigt bra på papperet. Men på nåt sätt hade vi lyckats trassla till det och allt hängde nu på en helt avgörande match borta mot ÖIK ( Jag vet att de inte heter ÖIK längre, men för mig kommer de alltid heta ÖIK )......Det lag som vann matchen skulle gå upp, eller ÖIK skulle gå upp eftersom de kom underifrån, Kumla skulle hänga kvar......När jag som 12-13 åring började fatta riktigt intresse för Kumla Hockey var vi fortfarande lillebror till ÖIK och förlorade ofta med 4-5 mål, men sen hände nånting.....Kumla fick fram en gyllene generation av spelare som Mattias " Mess " Andersson, Rickard " Feta Ekbom " Ekbom, Micke Nilsson, Marco Tennberg, Emil Kåberg med flera. Ledda av demontränaren Bo " Kulon " Lennartsson blev det succe och Kumla utvecklades kraftigt under några säsonger och plötsligt var det ÖIK som var lillebror till oss....

Matcher mot Bofors, Mora och Troja/Ljungby blev vardagsmat. Men nu hade det alltså gått sämre en säsong och Kumla tvingades kvala för sin existens. Det lustiga var att Kumla just denna säsong, på papperet, hade ett lag som var kanske bättre än någonsin. Alla fall, en fullsmockad kokande Toyota Hallen. ÖIK - Kumla, helt avgörande match. Det här var så mycket derby det kan bli. Kumla var det mer rutinerade och namnkunniga laget. ÖIK mer anonymt, men med unga och förmodligen hungrigare spelare.

I ÖIK stod då min gode gamle vän Jens Loden. Det här var på den tiden Jens var riktigt lovande. Det här var 7-8 år innan  han satt med 70 centilter sprit i kroppen på sin svensexa och ringde upp sin sportchef Staffan Tholsson som spolat honom och kallade honom en åsna och annat smått och gott.

ÖIK vann matchen med 3-0. Min gode vän Jens var fullständigt fenomenal och kändes omöjlig att lista. Förmodligen gjorde han sitt livs match här. Han sänkte sin moderklubb. Jag kände mig helt mållös. Kraftlös. Tom. Jag visste att det var över. Kumla Hockeys glansdagar var över. Mitt stora intresse för Kumla Hockey var över. Efter det har mitt och väldigt många andras intressen för Kumla Hockey svalnat. För min del kommer nog intresset aldrig bli som det en gång var. Men den här säsongen har kännts som ett steg på vägen uppåt alla fall.

 

Kommentar : Din jävel!!


Det ryktas......Att Gilde tror att barrundan på Fredag blir ett fiasko!!

Det ryktas....Att Fredriksson iförd jättelika polisonger och helskägg spelar polis i en kommande svensk storfilm!!

Det ryktas....Att Sandberg först skyllde på at han var hårt hållen hemma, sen att han inte hade pengar som ursäkt för att inte komma med på Barrundan.....Vad blir nästa ursäkt??

Det ryktas.....Att Noren tydligen hade mer upplysningar än Tommy Lindström på Efterlyst gällande en av Sveriges mest eftersökta män!!

Det ryktas....Att Bäck förmodligen inte kommer att hålla sitt ord!!

http://www.kumlanytt.se/nyheter.php?subaction=showfull&id=1287422384&archive=&start_from=&ucat=1,8,10,42&

Här är senaste reportaget om boxningsgalan.

Fan också jag börjar om 50 min i Odensbacken. Måste packa väskan, hoppa in i duscen, åka dit, plus planera lektionen så är nog bäst att man snor på nu.......Kram.


Kommentarer
Postat av: Jocke (mr 80-tal)

Hej Björk, har inte kollat på bloggen på länge men jag håller med om att jag oxå gillar de gamla namnen bättre, bobhallen, scaniarinken, delfinen osv. Luleå går bra nu i år i hockeyn men mitt ssk som vanligt där nere, men det blev ju 3p. igår i 08 derbyt bra för mig. Vad år det som gäller nu är det Luleå eller AIK i hockeyn? Ha det gött!

2010-10-22 @ 19:35:04
Postat av: Jocke (mr 80-tal)

Rättelse... ska vara vad ÄR det som gäller...

2010-10-22 @ 19:38:27
Postat av: Kumla-Ljungan

Björk håller på looser AIK på veckorna när han är nykter...Sen är han Luleå fan på fre & lör när han super eller klapp full...Men han håller väl på den som ligger 1 annars misstänker att det är Luleå idag..Nästa vecka kan det va Linköping, Färjestad, Djurgården mfl...Såå han är en rutten jävel MEDGÅNGSSUPPORTER!!!!!!!!!!!!!!

2010-10-22 @ 20:00:07
Postat av: susanna

ja..ingen av sandbergs ursäkter verkar ju hålla eftersom han nu är med på den där barrundan... ;-)

lugnt o skönt härhemma alltså :-D ha ha

2010-10-22 @ 22:05:10
Postat av: Anders

Mr 80 tal : Det är AIK som gäller för min del nu eftersom det är klubben i mitt hjärta. Luleå har jag dock ett väldigt gott öga till, men skulle dem lagen mötas håller jag på AIK. Hoppas du blir med i Björken Cup i Innebandy, eller Noren Ping Pong show!!



Kumla Ljungan : Hej Johan Klingberg, din gamla gubbe, hade du det kul idag fastklistrad framför Idol??



Sussana : Det stämmer, jag har även hört oerhörda ryktem om Jonas ikväll på barrundan, under helgen han tillbringande med H....Fy fan!!

2010-10-23 @ 01:55:30
Postat av: Bäck

Jag håller mitt ord =)

Du kan vara lugn Anders !

2010-10-23 @ 09:54:36
Postat av: Anders

Bra Johan!

2010-10-23 @ 12:14:54
Postat av: susanna

anders! ja dessa rykten är oerhört skakande och tyvärr kan jag bara konstatera att det finns en sanning bakom dom... urinering på vardagsrumsmöbler... men min blivande make (sandberg) hävdar att det hela kan vara ett rykte startat av självaste H, sandberg själv gömmer sig bakom den klassiska "minnesluckan" ;-) ha ha!

Postat av: susanna

anders! ja dessa rykten är oerhört skakande och tyvärr kan jag bara konstatera att det finns en sanning bakom dom... urinering på vardagsrumsmöbler... men min blivande make (sandberg) hävdar att det hela kan vara ett rykte startat av självaste H, sandberg själv gömmer sig bakom den klassiska "minnesluckan" ;-) ha ha!

2010-10-24 @ 22:57:58
URL: http://susiscloset.blogspot.com
Postat av: susanna

anders! ja dessa rykten är oerhört skakande och tyvärr kan jag bara konstatera att det finns en sanning bakom dom... urinering på vardagsrumsmöbler... men min blivande make (sandberg) hävdar att det hela kan vara ett rykte startat av självaste H, sandberg själv gömmer sig bakom den klassiska "minnesluckan" ;-) ha ha!

2010-10-24 @ 22:58:56
Postat av: susanna

hm..vet inte vad som hände med min kommentar?! den postades flera ggr o på flera ställen. skumt

2010-10-25 @ 15:55:36
Postat av: dan_e

snygg blogg!! mycke bra info

2010-12-10 @ 12:46:48
URL: http://www.hockeybullet.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback