Snart är jag en av dem jag tidigare föraktat!!

Var ute och sprang tidigare idag för andra dagen i rad....Kände mig förvånansvärt pigg faktiskt........Vissa kanske tycker man är en idiot som är ute och springer i mitten av december i snö och minusgrader, men det är faktiskt ganska skönt.....Såvida det inte är för kallt eller halt ute så är det inte så märkvärdigt....En av fördelarna med att springa när det är sånt här väder är att underlaget inte blir lika hårt som när man springer på asfalt...

...Alla fall, direkt när jag kom in så la jag mig vid datorn och  hamnade på Facebook.......För några sekunder tänkte jag stolt skriva nåt i min status om att " jag minsann varit ute och sprungit "........Det var nära jag gjorde det, men jag lyckades  som tur är komma till insikt.......

....Det finns dem som  känner att så fort dem gjort minsta lilla ansträngning så måste dem låta resten av världen veta det med.......Facebook-bekanta som uppdaterar sin  status var och varann dag med citat som " varit och tränat ", har jag synnerligen svårt för, de är inte många men det finns några som ständigt måste påminna alla andra om hur duktiga de varit.......Ibland följs det av  pliktskyldiga kommentarer som " åh vad duktig du är "......Men allvarligt vem fan bryr sig egentligen?? Är det nödvändigt att uppdatera sin Facebook-status med en kommentar så fort man varit o tränat??.......Jag tycker verkligen inte det, men det värsta av allt var att jag själv idag kände ett behov av att göra det......Jag är inte längre den vältränade atlet jag en gång var, jag är en föredetting.....Och idag tyckte jag  tydligen att jag varit så duktig att alla andra skulle få veta det med......Nu skrev jag trots allt inte nåt, men vem vet, några månader längre fram kanske jag är en av dem jag tidigare föraktat!!



Kommentar : Det här är min nuvarande By-line bild på Kumlanytt, den bild som användes i såväl julbladet som det jag skriver på webben. Jag måste vara den enda svenska skribent som har en by-line bild där jag blundar med båda ögonen!!


Mina två nyårslöften ( som jag gav i November ) tycker jag att jag hållit än så länge.......De löd som följande....1. Börja kom i god tid till saker....2. Kom väl förberedd när du behöver vara det..

....Idag var dock ett återfall till sämre tider, jag stod i duschen och filosofierade mig bort alldeles för länge och när jag kom iväg till skolan så var det drygt 15 minuter senare än jag planerat........Rallykörning i 120 km/h in på söiga vintervägar, svordomar i bilen mot andra bilister och mot mig själv, halvspringande från parkeringen till klassrummet för att hinna in 1 minut innan lektionstart.......Självklart började det klia på kroppen när jag kännt mig stressad efteråt, det gör det jämt.......Så nej Anders försök och fortsätt håll dina löften, det blir så mycket bättre!!



Hur många känner till det här landet egentligen?? Jag är ganska kunnig inom geografi, men jag vet i stort sett ingenting mer om detta land än att det heter Bangladesh.....Då ska man ha i åtanke att det bor 160 miljoner här och att det till folkmängd är världens sjunde största land.....

...Varför börjar jag svammla om Bangladesh nu då??..........Jo jag såg en dokumentär därifrån nyligen som handlade om massa arbetare som jobbade på en enorm båtkyrkogård.......Dem jobbade med att montera ner precis alla delar från skepp som seglade in och skulle skrotas.......Låt oss säga så här att det var inte precis nåt glamuröst jobb....

....Men det som fick mig att haja till var det att trots att de knappt tjänade nåt, slet som djur under långa arbetsdagar och gjorde det med livet som insats eftersom säkerhetsnivån var obefintlig ( var tydligen många som dog där )....Trots allt detta så var det ett eftertraktat jobb......Arbetarna tjänade 12 kronor om dagen....En av dem som vi fick följa hade just fått ett barn......Detta barn föddes dock blint eftersom han inte haft råd att köpa riktigt med mat till sin fru under graviditeten så hon blev undernärd.....Några veckor senare dog barnet och han var förkrossad...

....Jag hade inte långt till tårarna jag här hemma eller.......Livet är så otroligt orättvist ibland och det är bra att få lite perspektiv på hur folk i andra delar av världen har det.....Våra egna  problem som vi oroar oss över  är i många fall obefintliga!!


Det ryktas......Att Sandberg ska möta landslagstränaren och kommunisten John Brikell i ringen om några månader!!

Det ryktas....Att Kumla-Ljungan bara gör det värre om han försöker hota utgivaren av Bloggen Granskar!!

Det ryktas.....Att Bäck har kommit in i en för han karrakteristisk " Ej höra av sig period " som han kommer in i med jämna mellanrum!!

Det ryktas......Att om 1 månad är jag i England och kollar fotboll!!

Det ryktas....Att Svts kultur programm Kobra ägnade hela sitt program åt Kumla i Tisdags....Det var väldigt intressant att se!!


Klockan är över 12, sängen väntar.......Tjing!!

Kommentarer
Postat av: kimboll

Bra skrivet Anders!

2010-12-10 @ 06:47:27
Postat av: GildePalema

Nu förstår jag inte hur tänker,är inte uppdatering på facebook samma sak om att du sitter å skriver här på din blogg om hur duktig du varit,dina bekymmer i vardagen,granskning av olika personer mm....det är väl sammma sak tycker jag,lr??Det är väl upp till var ok en att läsa på facebook/bloggar/twitter??

2010-12-10 @ 09:24:34
Postat av: Anders

Folk får gärna skriva om sin vardag och sina bekymmer både på facebook och sina bloggar.....Men nu verkar det inte som du helt läst vad jag skrivit för nåt...



...Jag skrev att jag har svårt för såna som måste uppdatera sin facebook-status så fort de varit och tränat eller ansträngt sig på något sätt.....Självklart kan man väl skriva nån gång om man varit o tränat, men de som satt det i system och det finns några på min facebook alla fall, att skriva en kort uppdatering som exempelvis " varit och tränat " så fort de gjort det har jag lite svårt för.....Och efter gårdagens löp pass kände jag mig så duktig att jag var nära att skriva nåt liknande, det var det hela texten handlade om!!

2010-12-10 @ 13:00:53
Postat av: Kumla-Ljungan

Verka det vara osämja mellen GildePalena & Anders???

2010-12-10 @ 14:30:51
Postat av: Mr X

Har varit och tränat...

2010-12-10 @ 17:00:55
Postat av: Majbritt

Mycket bra inlägg där Anders om Facebook. Vad hette dokumentären och vart såg du den? Tack för en bra blogg och många roliga "det ryktas"

2010-12-10 @ 18:00:39
Postat av: Anders

Tack så mycket!! Jag har sökt både på Svt och Google för att ta reda på vad den hette, men hittar tyvärr inget....Väldigt sevärd och fick en att tänka till var den alla fall!!



För övrigt kommer bloggens populäraste avdelning Bloggen granskar att ta ett uppehåll och eventuellt strykas i framtiden. Detta efter påtryckningar från externa källor. Detta meddelas endast på detta sätt!!

2010-12-10 @ 21:49:49
Postat av: Majbritt

Tycker att ( bloggen granskar ) ska få en större roll den skall inte läggas ner.

2010-12-11 @ 09:09:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback