En magisk skiva!!

Det här blir ingen sammanfattning av en vecka som varit, utan här ska jag lite kort berätta om min absoluta favoritplatta " Whatever they say I am, Im not " med Arctic Monkeys..........Jag skulle tippa på att mitt musikintresse är medelstort, jag har aldrig varit på nån konsert live, men jag har några riktiga favoritartister som Bruce Springsteen, AC/DC, The Strokes och Arctic Monkeys......Jämförbart med min vänskapskrets så ligger nog mitt musikintresse över medel då dem flesta av mina vänner inte har musik som sitt främsta intresse utan snarare sport precis som jag....

....Hur som helst, jag hade hört folk berätta om sina favoritplattor lite här och där och mest fnyst åt det eftersom jag tidigare bara hört som mest kanske 4-5 bra låtar på en platta......Men den här skivan ändrade min uppfattning........Jag minns att redan när jag hörde talas första gången om bandet på en radio så kände jag att det här var ett band för mig........Det var nån som sa på radio att en ny grupp som hette Arctic Monkeys debutalbum hade slagit försäljningsrekord första veckan i England och att de spelade en typ av Indie-rock.......Jag minns då att jag direkt tänkte att det här är ett band för mig........Några minuter senare så hörde jag även deras första låt " When the sun goes down " och den infriade alla förväntningar jag hade.........Några dagar senare åkte jag iväg och köpte deras platta, expediten kände tydligen knappt igen dem så hade svårt att hitta skivan till en början, men till slut hittade jag den.......Den innehöll 12 låtar och av dem kategoriserar jag 9 som grymt bra och 3 som bra......Ett facit ingen skiva varit i närheten av tidigare som jag lyssnat på.......The Strokes i all ära, men det här var nånting helt annat.......Jag älskade allt med den här skivan, låtarna självklart, intensiteten, namnen på sångerna, ja till och med skivomslaget., låtar som Riot Van, I bet you look good on the dancefloor och Still take you home kunde jag spela hundra gånger utan att tröttna på.......Första året var den nästan den enda skiva jag lyssnade på varje gång jag skulle ut, tröttnade aldrig på låtarna........Nu lyssnar jag väl inte lika mycket på den, även om det fortfarande är en speciell känsla att slå på den..........Något år senare släppte de sin andra skiva och mina förväntningar var skyhöga, inte helt oväntat så nådde deras andra skiva inte upp till nivån på debutalbumet.........Den var dock inte dålig, absolut inte, det var ju för fan Arctic Monkeys.......Men tycker inte riktigt det var samma intensitet och de där magiska låtarna som var på debutalbumet fattades........Men det var fortfarande en bra skiva ändå och att jämföra den med Arctic Monkeys debutalbum känns lite orättvist då det förmodligen aldrig kommer komma nån platta som toppar den enligt mig.......Den var magisk.........Nu väntar jag bara på att Arctic Monkeys ska släppa sitt tredje album, jag kommer vara en av de första som skaffar det!!

Kommentarer
Postat av: Kimboll

Detta var en helt oväntat vändning av Herr AB, från vanlig bloggare till musikskribent över en dag.

Du får slänga på skivan nästa gång jag är hos dig så jag får höra vad det är för nått.

2008-05-22 @ 16:02:16
Postat av: Anders

Ja ha ha....amatör musik - skibent....Nästa gång du är här så ordnar vi det Kimboll!!

2008-05-24 @ 11:05:35
Postat av: Kimboll

Låter bra det.

2008-05-24 @ 23:08:07
Postat av: Kimboll

Hur går det med bloggandet?

2008-07-30 @ 14:42:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback